ÉS ORFE EL QUE MAI HA CONEGUT
L'EDUCACIÓ
Potser podríem dir que aquesta reflexió s'ha passat tres pobles: "orfe és el o la que no té pares ", cert, però si adoptem el pensament de José Antonio Marina: " per educar un infant necessitem la tribu sencera" , ja ens situem en un altre camí : l'amorosa educació dels pares i de la família propera,, l'empara de l' educació de la societat, de la comunitat que acull la seva llar i el suport de l'educació que ens ofereix l'escola amb el seu atent acompanyament que posa al nostre abast els coneixements, les habilitats i les actituds per inserir-nos al món adult, aleshores sí que afirmem amb raó que el que li ha mancat una bona escola , en certa manera , és una mica orfe de l'educació complerta a la que té dret tot nen o nena quan arriba a aquest món.Podríem afegir-hi que la persona que ha gaudit d'una bona escola, ha guanyat uns punts que Déu n'hi do,envers la seva plenitud.
El pare i la mare, la llar, la família tenen el deure i el dret d'educar als fills, de donar-los-hi la seguretat que dona l'amor i els valors que formaran el nucli dur de la seva vida ; seran les arrels i una bona part del tronc de l'arbre que sostindrà el seu projecte i desenvolupament vital envers l'adultesa .
La comunitat - el poble, el barri, el veïnatge, el país - tenen , també, un paper d'acompanyament , de proximitat i de referent , de "tribu" , que ajuda a assenyalar camins que han de marcar les fites i els indrets més clars i segurs que porten a bon port. Com bons camins, tenen fars , tenen espais i situacions ( festes, trobades, esplais, esports, etc. ) que són de tots, que ensenyen a compartir i a gaudir o a patir en companyia.
Un componen important d'aquesta tribu és l'escola :
- a l'escola s'aprèn i per aprendre es treballa
- a l'escola es conviu amb adults i nens que no pertanyen ni a la família, a l' entorn proper
- a l'escola ens posem en contacte amb l'altre, amb el món
I si l'escola compleix amb la seva part com a membre de "la tribu" i fa bé la seva funció d'inculcar i educar en els valors del treball i de la feina ben feta ; ens fa viure la responsabilitat i el goig que envaeix la persona humana quan se sent capaç de fer quelcom que empleni el desig profund de tot ser humà d'obrar, , d'aprendre,de fer, d'inventar, d'investigar, d'anar més enllà ,...més amunt, ... més lluny... , doncs, ens dona eines i ens prepara per ser capaços d'assumir en nostre propi rol.
Si l'escola " acompanya", ensenya, o millor , fa viure, viu ella, el gaudi de la convivència i del respecte , del patrimoni comú, que és de tots , no tindrem orfes ! Hi haurà un sentit de pertinença que de veritat és bo i acompanya al llarg de la vida. Jo en dono fe.
M'agrada
ResponderEliminar