domingo, 17 de marzo de 2013

       ÉS ORFE EL QUE MAI HA CONEGUT   
                         L'EDUCACIÓ


Catolicisme, Catòlics, Cristiandat, Cristians, Esperit Sant, ocells, coloms, pau, religió, símbols, símbols religiosos

Potser podríem  dir que aquesta reflexió s'ha passat tres pobles: "orfe és el o la que no té pares ", cert,  però si adoptem el pensament de José Antonio Marina: " per  educar un infant necessitem la tribu sencera" , ja ens situem en un altre camí : l'amorosa  educació dels pares i de la família propera,, l'empara de l' educació de la societat, de la comunitat que acull la seva llar i el suport de l'educació que ens ofereix  l'escola amb el seu atent acompanyament que posa al nostre abast els coneixements, les habilitats i les actituds per inserir-nos al món adult, aleshores sí que afirmem amb raó que el que li ha mancat una bona escola , en certa manera , és una mica orfe de l'educació complerta a la que té dret  tot nen o nena  quan arriba a aquest món.Podríem afegir-hi que la persona que ha gaudit d'una bona escola, ha guanyat uns punts que Déu n'hi do,envers la seva plenitud.

El pare i la mare, la llar, la família  tenen el deure i el dret d'educar als fills, de donar-los-hi la seguretat que dona l'amor i els valors que formaran el nucli dur de la seva vida ; seran les arrels i una bona part del tronc de l'arbre que sostindrà el seu projecte i desenvolupament vital envers l'adultesa .

La comunitat  - el poble, el barri, el veïnatge, el país -  tenen  , també, un paper d'acompanyament , de proximitat i de referent , de "tribu" , que ajuda a assenyalar camins que han de marcar les fites i els indrets més clars i segurs que porten a bon port. Com bons camins, tenen fars , tenen espais i situacions  ( festes, trobades, esplais, esports, etc. ) que són de tots, que ensenyen a compartir i a gaudir o a patir  en companyia.

Un componen important d'aquesta tribu és l'escola : 
                                                - a l'escola s'aprèn i per aprendre es treballa
                                                - a l'escola es conviu amb adults i nens que no pertanyen ni a la        família,  a l' entorn proper 
                                                 - a l'escola ens posem en contacte amb l'altre, amb el món

I si l'escola compleix amb la seva part com a membre de "la tribu" i fa bé la seva funció d'inculcar i educar en els valors del treball i de la feina ben  feta  ; ens fa viure la responsabilitat i el goig que envaeix la persona humana quan se sent capaç de fer quelcom que empleni el  desig profund de tot ser humà d'obrar, , d'aprendre,de fer, d'inventar, d'investigar, d'anar més enllà ,...més amunt, ... més lluny... , doncs, ens dona eines i ens prepara per ser capaços d'assumir en nostre propi rol.

Si l'escola   " acompanya", ensenya, o millor , fa viure,  viu ella, el gaudi de la convivència i del respecte , del patrimoni comú, que és de tots ,  no tindrem orfes !  Hi haurà un sentit de pertinença que de veritat és bo i acompanya al llarg de la vida. Jo en dono fe.

                       

                                    

1 comentario: