La percepció que cal reformar o almenys reorientar el sistema educatiu és
present un dia i un altre dia als mitjans que reflecteixen el neguit de la
societat davant els fets que la realitat ens fa evidents:
a)
El 30%
dels alumnes de Secundària Obligatòria no la supera amb èxit.
b)
La
innovació tecnològica corre, corre, corre ... Tenim la impressió que no
l’atraparem.
c)
Ens
sembla que aquets nois i noies es quedaran a la vorera del progrés que també
corre, corre, corre...i que els serà molt difícil incorporar-s’hi.
d)
Des
d’ara ja els hi diem que han fracassat i que nosaltres també hem fracassat en
no reeixir en la seva formació.
Faig aquestes reflexions a rel de les entrevistes que va publicar la
“contra” de La Vanguardiadels dies 18 i 25 de maig.
El 18 de maig : “ internet només és el tràiler de la gran pel·lícula del
futur” ( Mark Stevenson ) i
El 20 de maig : “ Aprenguem amb ells a crear amb el mòbil i no només a
consumir “ ( Bob Lenz , pedagog que prepara la digitalització de l’Ensenyament
Secundari a EE.UU. ).
Mark Stevenson ens presenta l’avenir com la invasió de la tecnologia :
-
Enermet
– el nou món de la energia , la seva producció i distribució en xarxa.
-
El
renaixement d’una altra indústria farmacèutica.
-
El canvi
i la renovació de la indústria agroalimentària.
-
Una
educació envers el segle XXI que ens permeti afrontar aquesta “invasió envers
el futur”.
Bob Lenz , pedagog amb 17 anys d’experiència i que precisament prepara la
digitalització de la secundària al seu país, posa les coses el seu lloc: res no
substitueix un bon professor , la tecnologia és un mitjà, un suport , un
incentiu que ajuda, dona suport a la tasca de adquisició de coneixements i demana als
estudiants joves la seva
col·laboració per posar-se al dia en les
habilitats i maneig dels mòbil s i el que anirà venint amb totes les seves possibilitats .
Potser per encertar-la i posar el sistema educatiu a l’alçada del reptes
que avui se li plantegen ens caldria
primer revisar de cap a peus el currículum de coneixements i habilitats que el
sistema ens proposa. Fer-lo obert i que
vagi incorporant els avenços i les
innovacions que la ciència, la cultura
i la tècnica van assolint i segon afinar els objectius d’acord amb les
necessitats que es van presentant , sense fer-lo líquid, però sí ajustable.
Per sobre de tot necessitem bons
mestres, bons professors i per tant la millor preparació per aquests
professionals a les Universitats que els faci
percebre el molt que esperem d’ells i el
suport i respecte de la societat envers la seva tasca : els hi confiem
els nens i els joves que ho són tot !.
I deixar en llibertat als mestres i professors per anar incorporant a la
seva metodologia les millores
tecnològiques que tenen a l’abast en cada moment : Ens calen bons professors , bons objectius , bons
mitjans : crec que amb això els Sistema Educatiu podria oferir el camí per
sortir del fracàs i donar a cada noi i noia la seva oportunitat.
Els mòbils, les tabletes, les T.I.C. etc. s’incorporaran a mesura que
apareguin i es necessitin . Qui
renunciaria el seu un suport ? . Això sí : és un suport! És un objecte , no un
subjecte!.
Per tot això es bona la calma .
D’entrada ens cal reflexió sobre el què hem d’ensenyar: quins coneixements,
quines habilitats , quins valors proposem als alumnes i anar-hi anat tot
incorporant la tecnologia que els avenços en ofereixin!.
No hay comentarios:
Publicar un comentario