REFLEXIONEM i FEM PROPOSTES PER
TREURE’NS DE
SOBRE EL FRACÀS
ESCOLAR ....
A la reunió de “amics” prèvia a la Tribuna
de Edu21 es va parlar de la preocupació que suposa el fet que un 30% d’alumnes de E.S.O. no assoleixin el graduat
de Secundària. Aquests alumnes no poden accedir a la Secundària no Obligatòria
( batxillerat o Cicles) i tenen molt limitat el món de empresa que , sovint,
demana el graduat de secundària per accedir a un lloc de treball.
Hi ha institucions
que, mitjançant el camí de aprenentatge d’un ofici, recondueixen aquests nois
i noies fins assolir el graduat .
Alguns aquests alumnes manifesten que han perdut peu des del PRIMER CURS DE PRIMÀRIA!!!.
És bo que existeixin institucions que encarin aquest fet : ensenyen un
ofici , “recuperen” la bona disposició i l’autoestima del noi i de la noia que
la tenien sota mínims i, a partir d’aquesta conquesta,
tornen a emprendre el camí de l’
aprenentatge del que mai s’havien
d’haver extraviat .
El professor Antoni Dalmases en el seu llibre “Caos en las aules” comenta que un company d’aquests alumnes que
no posen cap interès en aprendre, diu al professor - “no se esfuerce , no
quieren aprender”. Ell hi afegeix : “no quieren o no pueden?” .
Aquí està el quid : A aquests alumnes o se’ls recupera en el moment que es
produeix la seva desconnexió del procés d'aprenentatge, o la bretxa es va
eixamplant i encara que vulguin no poden i la seva autodefensa és la seva actitud de
deixadesa i aparent manca d’interés.
Però això, crec, que té solució. En un procés ben gestionat i que no requereix grans mitjans ni inversions, es
fa possible .
Explorem aquest camí que jo he recorregut amb èxit:
1 ) Des de primària gestionar l' ensenyament/aprenentatge
per objectius :
Competències
bàsiques de lectura comprensiva i expressió .
Competències
bàsiques de comprensió de la quantitat i del nombre amb domini
de les operacions
fonamentals .
Competències
bàsiques d'organització de l'agenda.
Valorar la qualitat
en el treball , la feina ben feta i l'esforç.
Promoure la convivència i el respecte.
Fer palès
l’acompanyament proper de la tutoria
2 ) Aquets objectius
els han d’assolir el CENT PER CENT DELS ALUMNES entre primer, segon i tercer de Primària ; ampliable a quart si
es necessari.
Com?
3) Els mestres tutors, els mestres de suport , els mestres
d’activitats, tots,; també el departament de psicopedagogia , plegats assumeixen els objectius i treballen en equip i
amb llibertat d’organització .
4) L’escola
respectarà sempre el temps que els hi correspon sense cap limitació
ni interferència .Les activitats i festes són
responsabilitat del equip tal com ho és l’objectiu.
5) L’equip programarà com impartir la música,
l’art, la educació física, etc. Que
poden, i molt,
col·laborar en l’objectiu.
AIXÒ FUNCIONA : UN LLARG 97, 98 %
PER NO DIR 100% , ASSOLEIXEN LES COMPETÈNIES Un alumne que llegeix
bé i comprensivament, que entén els nombres i els maneja amb agilitat, QUE
SAP TREBALLAR, té a les mans les eines
per aprendre , no es trobarà “despenjat” des dels primers cursos de Primària i
no sentirà la incomoditat “ de no seguir
al grup”.
La Primària té, també, un objectiu fonamental : ENSENYAR A ESTUDIAR. Dotar
als alumnes d’una bona metodologia que
es pot treballar a fons a 4art., 5è, 6é`
i que , és la millor garantia de “no
perdre’s” pel camí envers l’etapa següent : l’E.S.O.
L’ÈXIT DE LA PRIMÀRIA ÉS LA MILLOR GARANTIA D’ÈXIT EN LA
SECONDÀRIA.
Ja sé que hi ha dificultats socials i d’integració en que viuen alguns alumnes. L’ajuda, el
suport del serveis socials , l’acompanyament, són fonamentals, però la base de
lecto-escriptura, coneixement i agilitat de càlcul, aprendre a treballar amb
eficiència i eficàcia, SABER ESTUDIAR,
sentir-se acompanyat i membre del grup és la millor manera de foragitar
el FRACÀS QUE FA DE MAL ENCARAR ALS CURSOS DE SECUNDÀRIA.
No s’han d’estalviar ni mitjans, ni esforços, ni solucions imaginatives, ni
suports, si són necessaris , perquè tots els nois i noies rebin una educació
primària excel·lent : d’ella poaran l’aprenentatge tots els coneixements que enriquiran
la formació que vindrà després: és la barrera : “
NO ES POT PASSAR” AL FRACÀS ESCOLAR I POTSER , POTSER, A MOLTS FRACASSOS
PERSONALS.
Donem prioritat a llegir, escriure, parlar, comptar BE. Després posem-hi totes les innovacions que ben vingudes
seran si ens aporten millores.
No hay comentarios:
Publicar un comentario