Definim “educar” com el
fet, L’acte, de “passar” d’un subjecte A a un altre B, coneixements, habilitats
i actituds o valors.
“ homo sapiens “
Coneixements : aquest
concepte és amplíssim i hem de acotar-lo i concretar-lo .,La humanitat ha
acumulat tants i tants coneixements , tan vastos i diversos, que fer-ne una
“tria” adient a cada edat i situació, vol un treball en profunditat , realitzat
per persones, millor equips amplis, que
atresorin saber, pedagogia, coneixement
de la societat; i sempre al aguait del
canvis i de la evolució social, tècnica, cultural, econòmica, política, etc.,
.. en que estem immersos; a més de les
possibilitats innombrables que ens
ofereix el mon del treball, de l’esport, de l’esplai i de la cultura ... i , NO ET DIC RES DE LA
COMPLEXITAT de tot plegat . Però caldrà fer-ho si volem oferir als alumnes
quelcom que satisfaci i doni compliment a
les seves necessitats, ànsies de
coneixements i de progrés.
Aquest és el repte que
posem en mans dels equips que en front dels Ministeris i Conselleries
d’Educació, de l’aprenentatge i de la Cultura, els hi confiem per atendre les
necessitats de formació dels nostres nens i joves. No ens poden fallar : Ens hi
juguem l’avenir .
Cada escola, cada
mestre ha de trobar l’ajust del seu projecte als coneixements de la societat,
de l’entorn en que viu i desenvolupa la seva activitat.
“ Homo faber”
Habilitats: Hem de dotar als nens i joves de
habilitats socials i humanes per
aconseguir que la seva vida, el seu desenvolupament en vers el camí de l’adultesa sigui exitós i que els capaciti per assolir les fites que tenen
tot el dret del món a plantejar-se .
Des del primer moment
anem fent-nos amb les habilitats que ens allisin el camí, plorar, riure gesticular,
parlar, moure’ns, .... aprendre, llegir,
comunicar-se ...
La persona humana ja
des de la infantesa atresora habilitats socials que la doten per viure en grup
( família, poble, nació... ) , per acceptar i oferir col·laboració , per crear i treballar en
equip, fer política : SOM SOCIALS.
La persona humana
treballa i crea. Necessita habilitats molt
específiques per poder “fer” quelcom fora del mateix : les seves obres i creacions
-
Imaginació
-
Planificació
-
Fixar objectius i estratègies.
-
CREAR i TREBALLAR
-
Objectivar i
-
“estimar” , “valorar” el que ha
fet.
-
Guardar?. Comerciar? Donar ?...
-
Atresorar coneixements,
investigar...comunicar.
-
VIURE EN COMUNITAT , EN GRUP
FAMILIAR, EN POBLE...
El ser humà viu en grup
familiar, escolar, poble, nació,
empresa, sindicat...Per trobar el seu lloc en els “seus grups” necessita habilitats per la convivència.
-
Acceptar les jerarquies
-
Saber treballar en equip
-
Compartir feines i resultats
-
Gaudir en comú...
ACTITUDS
I VALORS. Podem globalitzar-los en tres:
treballar amb excel·lència , conviure amb amor i respecte, compartir el goig de
fer grup i acceptar els punts forts i febles de tot conjunt humà. .
-
Empatia
-
Resilencia
Si
m’ho expliques, ho entenc ;
Si m’ho fas repetir, ho recordo
Però , només si ho faig, HO APRENC.
Aprofondir aquets pensaments
No hay comentarios:
Publicar un comentario