viernes, 26 de octubre de 2012

GESTIÓ DE L'ACTE DOCENT




                        

Voldria  insistir  sobre  dos aspectes que em semblen importants,  dins la  metodologia del acte docent , per “traspassar” coneixements o habilitats

PRIMER :   Tot coneixement s’assimili-la a través dels sentits i , per tant, cal practicar una pedagogia com més activa millor . Aquesta és una realitat que, avui dia ,  ningú posa en qüestió ; han quasi desaparegut les anomenades “ classes magistrals” i a tot arreu és fan uns plantejaments en que es presenten els temes a través de fets, d’ imatges sensibles, d’objectes, de projeccions que posant al abast dels alumnes la comprensió en la que hi juguen un paper  cabdal la vista, l’oïda, el tacte... i , a voltes,  la imaginació . És, crec, una fita aconseguida amb el treball i orientació de molt bons pedagogs , la  col.laboració de molts mitjans , de les T.I.C.  i, també, de   moltes editorials especialitzades a les que s’ha de reconèixer una valuosa aportació  .

SEGON :  Els treballs pràctics que s’han de  s’han de fer com a part fonamental de l’aprenentatge . Aquests són imprescindibles  i donen eficàcia a l’acte docent . Tant és així ,  que si aquesta part pràctica no hi és present , es posa en perill tot el procés d’ensenyament/aprenentatge que restaria inacabat, fallit, sense resultats.

Exercicis , problemes, lectures comentades i “criticades” , composicions  i,  sobre tot, experiències i experiments en els laboratoris de física, química, biologia, geologia , tallers d’ensenyances artístiques i música, treballs de biblioteca,  treballs amb premsa i mitjans de comunicació, muntatges amb material electrònic/elèctric  i de robòtica , resolució de problemes propers a la vida quotidiana , etc. s’han de fer presents a les aules : són font de eficàcia de l’acte docent .

Cal insistir que en un bon projecte les anomenades ciències experimentals s’han d’impartir en el laboratori , en els tallers o en la natura. Els coneixements i les habilitats  s’han de viure , s’han d’apropar com és millor a la realitat .

TERCER :  Aquests treballs es poden realitzar individualment  o en equip.  Aquesta “habilitat” convé desenvolupar-la des de l’escola . L’alumne se la trobarà a l’empresa, a la investigació, a la feina, a tot arreu.

QUART:  Durant  els primers estadis del treball el mestre o el professor estarà a prop per ajudar i orientar. Tanmateix convé que  tan punt sigui possible els alumnes i els equips se’n surtin sols i s’espavilin .

A més a més, de situar la relació  mestre/alumne  , aquesta fase és un bon camp d’observació.

Sé que amb aquestes senzilles reflexions no he descobert “ la sopa d’all” però em sembla bo de donar-s’hi relleu . Són tan cabdals !.


                                                                                        

No hay comentarios:

Publicar un comentario