GESTIÓ:
“DESTRESES BÀSIQUES”
És inqüestionable que per avançar en el nostre sistema educatiu ens hem
de preparar per assumir molts i
importants canvis. Tanmateix també és, així mateix inqüestionable, que els nostres escolars per reeixir-hi, necessitaran un bon domini del que denominem "destreses bàsiques" : llegir comprensivament i amb fluïdesa, escriure i expressar-se amb propietat, saber treballar i comprendre els paradigmes matemàtics fonamentals, fer-se amb bons, eficaços i eficients hàbits de treball sobre les que poder edificar amb consistència tots els canvis necessaris que ens encarin envers l'èxit i ens permetin sortir del fracàs .
Com aconseguir-ho ?
Treballant per objectius i en equip.
Per acotar el període en
qual podem aconseguir aquestes destreses
podríem fixar: iniciar-les a Infantil 4 i 5 , però treballar-les amb profunditat
als tres primers curos de la primària.
Les “destreses bàsiques” en
aquests tres primers cursos de primària s’han de treballar com un objectiu absolutament prioritari , assumit per tot l’equip de mestres i professors. Aquuest equip ha d'actuar no tan sols en coordinació si no que també ha de fer-se seu el compromís de tirar-lo endavant : lectura, escriptura, expressió , operacions matemàtiques , els han de tenir presents tots els components de l'equip i en totes les activitats ..
L’objectiu: “domini de les
destreses bàsiques” ha d'ésser absolutament prioritari i ha d'ésser comprensiu del 100 per 100 de tots els
nens i nenes . S’ha de comptar amb un equip de suport psicopedagògic i
amb atenció particularitzada pels alumnes que puguin presentar mancances . És
importat una adequada planificació que
s’adeqüi a cadascun dels nivells
de pre-escolar i de primària per arribar al final de l’etapa a la consecució
del objectiu.
S’ha de tenir cura
especialment de la “gestió del
temps” i no permetre que interfereixin
altres tasques provinents d’àmbits aliens a l’escola si no és possible
donar-les- hi cabuda sense distreure’s de l’objectiu fonamental . És aquí que hem de demanar que cadascú - família, municipi, sanitat, lleure, etc. -
accepti la part que li correspon i
permeti que l’escola faci la seva feina ben feta i aconsegueixi les seves fites
.
També han d'apuntar en
aquesta direcció l’estabilitat que necessita l’escola per treballar els seus objectius que
requereixen temps i un , com a mínim, mig termini,
per aflorar resultats positius.
Hauríem d'intentar fugir de
canvis de Llei cada legislatura i també
de “sobtades” metodologies que sense el
necessari període de maduració i experimentació
apareixen com bolets en el món de l’educació . S’ha de progressar, es clar que sí, però els
nens i nenes són tan importants que cal fer-ho amb totes les garanties del
món .
Per tirar endavant
l’objectiu : “ a tercer de primària
destreses bàsiques per a tots” no hi ha altre camí que fer-ho en equip i per
això és precís que les escoles comptin amb una plantilla de professors el més
estable possible. Com a mínim a finals de juny les noves incorporacions i
trasllats han d'estar fets i d'aquesta manera poder participar en la programació del curs següent . Es nefast que
el mes de setembre o al mes d'octubre “aterrissin” a les escoles nous mestres o
professors completament “desconnectats”
. És comprensible que planificar el curs per la Conselleria presenta
dificultats i complexitats però si volem qualitat i eficàcia no hi ha altre
camí que tothom faci bé la seva feina . Avui hi ha suficients mitjans i
tecnologia per aconseguir-ho.
Voldria deixar clar que el fet de “reservar” el temps de l’escola
per a l’escola no comporta deixar de col.laborar amb altres institucions (
municipi, sanitat, lleure, etc.) : es
tracta de prioritzar els objectius . Si es possible atendre els requeriments d’altres institucions sense
menyscabar la tasca de l’escola, perfecte. Si això no és compatible,
primer són les tasques que li corresponen per se. A més,
tots sabem que “transversalment” molts objectius són coincidents i no
comporten “carga” extra de temps. Ben
organitzats moltes coses són factibles però hem de tenir present que escola no
és un “totum revolutum” en que tot hi cap.
Hem parlat de “destreses
bàsiques” que començarien en el darrer
nivell de Infantil i els tres primers cursos de Primària . Resta una feina molt
i molt important per la resta : Primària 4 ,i5 i 6 que haurien d’assumir:
-
domini complert de l’expressió oral i
escrita
-
competències matemàtiques
-
treball de tot el currículum de Primària
que ha de suposar adquirir
tècniques de d'estudi i planificació de
la feina .
Quan un/a alumne assoleix la Primària ( també la
família) ha de tenir assumit que està preparat per una nova etapa que li donarà
nous coneixements i habilitats , però “ les actituds” ja les té adquirides : pot “edificar” el que
calgui ; està en situació perfecte per
“la sortida” de la cursa que li espera.
Els fruits d’una Primària
exigent, seriosa, també arriben els valors que un treball ben fet, ben
planificat, sense concessions “ a la galeria” i que són el millor antídot per
eradicar el tan temut fracàs de la Secundària.
Anna Masip i Canalda
No hay comentarios:
Publicar un comentario