sábado, 13 de octubre de 2012

GESTIÓ

G   E   S   T   I   Ó




Voldria, dins les meves modestes possibilitats,  aportar quelcom al magnífic projecte que treballa  EDU 21 .

Per expressar el meu pensament envers l’escola el puc definir amb un sol  concepte:  “gestió”.
D’entrada vull aclarir que , sobre tot, faig referència a la primària que considero el tronc i fonament de tot l’edifici posterior.

Podíem fixar-nos en quatre aspectes :

-          Gestió de l’escola : planificació, organització, currículums, horaris -
-          Gestió  de l’acte docent. Entenent per acte docent l’acte per el qual un mestre, un professor, un equip transmet i dirigeix la transmissió de un determinat coneixement o habilitat a un/a alumne .
-          Gestió  per objectius ben definits i portats a terme en equip.
-          Gestió del temps

Començarem per aquest darrer punt: gestió del temps:

Per reflexionar sobre la gestió del temps ens caldrà fer algunes puntualitzacions:

1)  Aquí el temps l’hem d’entendre  en termes econòmics, es a dir,   com un bé escàs,  del que  no podem disposar-ne de manera il·limitada
2 )   Per educar un infant “ es necessita tota la tribu” ( José Antonio Marian )
3 )  La família constitueix el  nucli central  de la tribu  i és responsable de la seva educació.
4 )  Però també en formen part els governs, el municipi, el barri , la comunitat, la sanitat, les entitats de lleure ... i  l’escola .

Dit això ;  centrem-nos en l’escola . Podem afirmar que l’escola té l’objectiu primordial d’ensenyar els coneixements , les habilitats i les actituds que li caldran al nen/a, noi/noia per poder accedir  al món adult i reeixir ( sense morir en  el intent ) amb les millors garanties d’èxit per tirar endavant la seva vida personal, laboral, social, cultural ...

Avui això és una tasca que Déu n’hi do!  i que per portar-la a bon terme té necessitat del tot el temps,  mitjans de suport, esforç i .. bon humor possibles

L’escola ha de estar ben “coordinada” amb els altres membres de la tribu per col.laborar-hi en tot el possible. Procurant incloure en els seus programes de forma “transversal” els objectius que li puguin confiar però,  l’escola ha de poder prioritzar i situar la seva tasca pròpia en primera línea i exigir que el seu temps li sigui respectat .





Una bona base aconseguida en la primària és la millor plataforma per sostenir la secundària, els batxillers, la formació professional i , fins hi tot, la formació superior. Pensem el que “pesa”
                                             -    una plena  competència lingüística
-          bona comprensió lectora
-          expressió oral i escrita correctes
-  competència dels paradigmes matemàtics compresos en el    currículum de primària
-          hàbits de treball correctes i feina ben feta
-          tècniques de estudi ben assolides
-          habilitats en el treball de les T.I.C i amb les T.I.C.

Aquestes són les prioritats i massa vegades queden “ofegades” per objectius i tasques que corresponen a altres membres de “ la tribu” i que , tot hi ser en sí mateixos prou bons i desitjables ,  es mengen part del temps que li és propi.  Tots hem sentit comentaris en la línea : “ això o allò, a propòsit de qualsevol tema que sorgeix en el decurs de l’actualitat, s’hauria  d’ensenyar a l’escola, hi hauria d’haver un crèdit específic dedicat a ...”.. Ja no parlem d’activitats curioses com ensenyar a menjar fruita i verdura, revisions mèdiques, vacunes, programes municipals, activitats de lleure  i un llarg etc. . Si cadascú aguantés la seva “espelma”  no hi ha dubte que permetria a l’escola aprofundir en el seus objectius . I si això és bo per la primària pel fet que és  la base i el pilar de sosté la resta ,  igual ho és  pot aplicar a l’E.SO.  i als altres ensenyaments mitjans.

En aquesta línea de gestió del temps no aniria gens malament “revisar”  la quantitat de “paperassa” a càrrec de l’escola. Potser trobaríem sistemes més senzills, més simples  que ens permetessin arribar allà mateix amb menys temps. Ser eficaç i eficient no sempre va de bracet a més carregós.

 

                                                                                                               Anna Masip i Canalda

No hay comentarios:

Publicar un comentario