G E
S T I Ó
Voldria, dins les meves
modestes possibilitats, aportar quelcom
al magnífic projecte que treballa EDU 21 .
Per expressar el meu
pensament envers l’escola el puc definir amb un sol concepte: “gestió”.
D’entrada vull aclarir que , sobre tot, faig referència a la primària que considero el tronc i fonament de
tot l’edifici posterior.
Podíem fixar-nos en quatre
aspectes :
-
Gestió de l’escola : planificació, organització, currículums, horaris -
-
Gestió de l’acte docent. Entenent per acte
docent l’acte per el qual un mestre, un professor, un equip transmet i dirigeix
la transmissió de un determinat coneixement o habilitat a un/a alumne .
-
Gestió per objectius ben definits i portats
a terme en equip.
-
Gestió del temps
Començarem per aquest darrer
punt: gestió del temps:
Per reflexionar sobre la gestió del temps ens caldrà fer algunes
puntualitzacions:
1) Aquí el temps l’hem d’entendre en termes econòmics, es a dir, com un bé escàs, del que
no podem disposar-ne de manera il·limitada
2 ) Per
educar un infant “ es necessita tota la tribu” ( José Antonio Marian )
3 ) La família constitueix el nucli central de la tribu
i és responsable de la seva educació.
4 ) Però també en formen part els governs, el
municipi, el barri , la comunitat, la sanitat, les entitats de lleure ... i l’escola .
Dit això ; centrem-nos en l’escola . Podem afirmar que
l’escola té l’objectiu primordial d’ensenyar els coneixements , les habilitats
i les actituds que li caldran al nen/a, noi/noia per poder accedir al món adult i reeixir ( sense morir en el intent ) amb les millors garanties d’èxit
per tirar endavant la seva vida personal, laboral, social, cultural ...
Avui això és una tasca que
Déu n’hi do! i que per portar-la a bon
terme té necessitat del tot el temps, mitjans de suport, esforç i .. bon humor
possibles
L’escola ha de estar ben
“coordinada” amb els altres membres de la tribu per col.laborar-hi en tot el
possible. Procurant incloure en els seus programes de forma “transversal” els
objectius que li puguin confiar però, l’escola ha de poder prioritzar i situar la
seva tasca pròpia en primera línea i exigir que el seu temps li sigui respectat
.
Una bona base aconseguida en
la primària és la millor plataforma per sostenir la secundària, els batxillers,
la formació professional i , fins hi tot, la formació superior. Pensem el que
“pesa”
- una plena competència lingüística
-
bona comprensió lectora
-
expressió oral i escrita correctes
- competència dels paradigmes matemàtics compresos en el currículum de primària
-
hàbits de treball correctes i feina ben
feta
-
tècniques de estudi ben assolides
-
habilitats en el treball de les T.I.C i
amb les T.I.C.
Aquestes són les prioritats
i massa vegades queden “ofegades” per objectius i tasques que corresponen a
altres membres de “ la tribu” i que , tot hi ser en sí mateixos prou bons i
desitjables , es mengen part del temps que li és propi. Tots hem sentit comentaris en la línea : “
això o allò, a propòsit de qualsevol tema que sorgeix en el decurs de
l’actualitat, s’hauria d’ensenyar a
l’escola, hi hauria d’haver un crèdit específic dedicat a ...”.. Ja no parlem
d’activitats curioses com ensenyar a menjar fruita i verdura, revisions
mèdiques, vacunes, programes municipals, activitats de lleure i un llarg etc. . Si cadascú aguantés la seva
“espelma” no hi ha dubte que permetria a
l’escola aprofundir en el seus objectius . I si això és bo per la primària pel
fet que és la base i el pilar de sosté
la resta , igual ho és pot aplicar a l’E.SO. i als altres ensenyaments mitjans.
En aquesta línea de gestió
del temps no aniria gens malament “revisar”
la quantitat de “paperassa” a càrrec
de l’escola. Potser trobaríem sistemes més senzills, més simples que ens permetessin arribar allà mateix amb
menys temps. Ser eficaç i eficient no sempre va de bracet a més carregós.
Anna Masip i Canalda
No hay comentarios:
Publicar un comentario